Leren en werken vult knelpunten op de arbeidsmarkt

Het is voor werkgevers soms een probleem om geschikte mensen te vinden. Vooral technische medewerkers blijven veel gevraagd.

Te weinig jongeren kiezen voor een technische opleiding en de groeiende uitstroom uit de arbeidsmarkt door de vergrijzing, maken de problemen alleen maar erger. Wie kiest voor een knelpuntberoep, maakt een goede kans op een vaste baan. Door werken en leren te combineren, kunnen werkzoekenden een beroep aanleren en hun weg vinden op de arbeidsmarkt.

Dat die formule gunstige resultaten oplevert, bewijst de studie schoolverlaters van VDAB. Jongeren in richtingen als de Leertijd, die gelijktijdig leren en werken, blijken één jaar na het einde van hun leertijd meer aan het werk te zijn dan leeftijdsgenoten uit vele andere richtingen. Praktijk en stage hebben dus een belangrijke invloed op de overstap van school naar arbeidsmarkt. Stages bij opleidingen, IBO of andere training-on-the-job formules, bieden mensen mooie perspectieven op een baan. De pilootprojecten rond duaal leren die sinds begin dit schooljaar in de verschillende provincies worden opgestart, zijn dus een goede zet om jongeren aan een baan te helpen. In duaal leren, combineert de jongere het behalen van een diploma met een heel stevige basis aan praktijkervaring. Op die manier zorgen ze zelf voor hun maximale kansen op de arbeidsmarkt.