Kan jij het juiste knelpuntberoep raden?​

Klaar voor een kleine quiz? We schotelen je telkens drie beroepen voor, waar jij het knelpuntberoep moet uithalen. Benieuwd of je zes op zes haalt. Er zit wel één strikvraag bij…

1. Vertegenwoordiger – kassierster – sales assistant

Antwoord:

Sommige winkeliers zullen je niet geloven, want zij krijgen er om de haverklap over de vloer. Maar toch zijn vertegenwoordigers zwaar ondervertegenwoordigd op de arbeidsmarkt. Er is een tekort aan bekwame en gemotiveerde vertegenwoordigers, leiden we af uit de cijfers van de VDAB. Kassiersters en sales assistants zijn er wel bij de vleet.

2. Schrijver – uitgever – drukker

Antwoord:

Aan schrijvers is er geen gebrek in de Lage Landen. Uit eerder onderzoek blijkt dat ruim één miljoen Nederlanders actief zijn op schrijfgebied. Van deze mensen wil 1 op de 6 ook actief een manuscript publiceren. Uitgevers zijn er ook al genoeg, alleen is het de vraag of die de vele schrijversdromen kunnen laten uitkomen. Van de ingezonden manuscripten wordt er maar een fractie gepubliceerd. Wel zijn er te weinig drukkers, zo blijkt uit de lijst van de VDAB. Kranten, boeken of magazines: het drukkersbestaan is een zwaar beroep. Misschien kunnen een paar aspirant-schrijvers zich eens naar de overkant wagen?

3. Treinconducteur – vrachtwagenbestuurder – taxichauffeur

Antwoord:

Sinds de komst van Uber zit er een taxichauffeur in ieder van ons. En de NMBS heeft voldoende treinconducteurs in huis. Maar de transportsector zit wel met serieuze knelpunten. Zo is er een chronisch gebrek aan vrachtwagenbestuurders in alle vormen en maten: bestuurders van een oplegger, aanhangwagen, uitzonderlijk vervoer,… Ook chauffeurs van autobussen en autocars zijn druk gezocht, zo blijkt. Om van trein- en metrobestuurders nog maar te zwijgen.

4. Zanger – acteur – medewerker callcenter

Antwoord:

Had je nu echt gedacht dat er te weinig zangers of acteurs waren? Een medewerker van een callcenter, dat is pas een statistisch zwaar knelpuntberoep. Volgens deze definitie van de VDAB zijn er dus véél te weinig geschikte kandidaten. Dat komt omdat de medewerkers gebukt gaan onder de stress van strikte chrono’s en boze klanten, en dat niet gecompenseerd zien met een goed loon.

5. Management assistant – hotelreceptionist – onthaalmedewerker

Antwoord:

Aan het onthaal ben je de eerste om de klant of de gast te verwelkomen, je fungeert als het gezicht van het hotel of het bedrijf. Veel mensen voelen zich geroepen om dit te doen. Maar een goede management assistant, die is minder makkelijk te vinden. Ja, iedereen kan wel agenda’s inplannen, e-mails typen, telefoons afhandelen of HR-zaken regelen. Maar al deze zaken samen doen, is nog andere koek. Als management assistant ben je de rechterhand van het bedrijf of de baas. Je moet sociaal aangelegd zijn, maar toch discreet, een helicopterview hebben en toch in detail kunnen werken. Een superman of supervrouw dus, en die zijn nooit dik gezaaid!

6. Boekhouder – apotheker – arts

Antwoord:

Dit is een strikvraag, want je kan deze functies alle drie – een beetje – klasseren als knelpuntberoep. Boekhouders zijn er op zich wel voldoende, behalve de gespecialiseerde boekhouders die zeer specifieke kennis in huis hebben. Idem dito bij de apothekers: er is enkel een tekort aan ziekenhuisapothekers. Bij artsen is het knelpunt afhankelijk van de specialisatie, onder andere geriatrie, neurologie, pediatrie en spoed.

Besluit

Knelpuntberoepen zitten vaak in een hoekje waar je ze niet verwacht! We zouden nog tal van voorbeelden kunnen opnoemen, zoals leerkracht secundair onderwijs, opticien, barman, rijinstructeur, bewakingsagent, … Surf naar www.vdab.be om de officiële lijst te bekijken en wie weet zit er wel een knelpuntberoep tussen dat bij je past.

Gerlinde De Bruycker