Technische opleidingen baren kopzorgen

De Belgische scholieren lijken niet tuk op techniek en meisjes al helemaal niet. Dit blijkt uit het rapport ‘Education at a Glance 2017’ van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

We kunnen niet klagen. De Belgische scholieren doen het niet slecht, maar er is wel één groot pijnpunt in onze educatie: de STEM-richtingen. STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics, de harde wetenschappelijke vakken dus. Nog te weinig Belgische (en Vlaamse) jongeren kiezen voor technische richtingen, zowel in het secundair als het hoger onderwijs. “Op internationaal vlak bengelen we helemaal onderaan”, zo vertelde de OESO-topman Dirk Van Damme bij de voorstelling van het rapport.

Geen rooskleurig perspectief

Verschillende statistieken tonen een nogal somber beeld. Zo ligt het aantal STEM-gediplomeerden in onze huidige beroepsbevolking laag. Van de Belgische 25- tot 64-jarigen heeft iets meer dan een op de vijf hoger opgeleiden zo’n technische opleiding afgerond. En de toekomst ziet er niet veel rooskleuriger uit voor de technische beroepen, want slechts 19 procent van de nieuwe Belgische studenten koos in 2015 voor een STEM-opleiding. Van de 34 onderzochte landen ligt alleen het Nederlandse en Luxemburgse percentage lager.

Meisjes en wetenschap

En wie kiest voor een STEM-richting, is dan meestal nog van het mannelijke geslacht. Vrouwen lijkt de richting al helemaal niet aan te spreken. Vrouwen kiezen nog minder vaak voor wiskunde, technologie of ingenieurswetenschappen. In de STEM-studierichtingen in het beroeps- en technisch onderwijs (bso en tso) behaalt slechts 5 procent van de meisjes het diploma en in het hoger onderwijs is 22 procent van de nieuwe studenten in STEM-opleidingen een vrouw. Het OESO-gemiddelde schommelt hier rond 30 procent.

STEM-actieplan

De Vlaamse regering lanceerde vijf jaar geleden het STEM-actieplan om meer jongeren, vooral ook meisjes, warm te maken voor wetenschap en techniek. Volgens minister van Onderwijs Hilde Crevits is er wel een positieve evolutie zichtbaar. Al blijven leerlingen uit het tso en vooral het bso nog moeilijk te overtuigen. De overheid richt haar pijlen nu ook op de leerkrachten om hen STEM-vaardig te maken. Honderd leerkrachten gingen afgelopen maanden op bezoek bij bedrijven waar wetenschap en techniek een belangrijke rol spelen.

Mieke Vercruijsse