Zoek eens een job via minder bekende kanalen

Een job zoeken doen we met z’n allen vaak via dezelfde kanalen. De kans dat je die droomjob binnenhaalt, wordt daardoor gelijk een stuk kleiner. Het loont daarom ook om een job te zoeken via niet zo evidente kanalen. Zo vis je niet in de vijver waar iedereen zit te vissen.

Via je favoriete bedrijven
Niet alle bedrijven lopen te koop met hun vacatures via jobsites. Sommigen prefereren zelfs om mensen aan boord te halen die een directe affiniteit hebben met hen onder het motto: als je echt bij ons wil werken, dan vind je ons wel. Volg daarom je favoriete bedrijven op LinkedIn, Facebook en Twitter. Je zal zien dat tussen de info en nieuwtjes regelmatig vacatures opduiken.
Tip: ook Streekpersoneel vind je terug op LinkedIn, Facebook en Twitter.

Via spontane sollicitaties
Eens je je favoriete bedrijven in kaart hebt gebracht, belet niets jou om er ook effectief aan het solliciteren te gaan. Het is niet omdat bedrijven officieel geen openstaande vacatures hebben, dat je er niet zou terecht kunnen. Wie niet waagt, niet wint.

Via je online netwerk
Ben je een doorsnee LinkedIn gebruiker, dan heb je in principe tussen de 500 en 1000 professionals waarmee je actief bent geconnecteerd. Het moet niet gezegd dat dit een bijzonder belangrijke bron is om interessante vacatures op te vissen.

Via discussiefora
Wanneer je in een bepaald vakgebied actief bent, dan is de kans groot dat je eveneens actief bent binnen bepaalde online gebruikersgroepen. Meng je daar actief in discussies. Breng je bijvoorbeeld een interessante oplossing aan voor een prangend probleem binnen een specifiek bedrijf, dan zou dat wel eens de aandacht kunnen trekken van één of meerdere personen binnen dat bedrijf. Eigenlijk ben je op die manier indirect aan het solliciteren voor een job. De kans dat ze je op een gegeven moment gaan contacteren, wordt zo immers reëel.

Via feestjes
Feestjes zijn de uitgelezen gelegenheid om vacatures op te sporen. Een huwelijksfeest, een communie of een zomerse barbecue onder vrienden (en hun vrienden): het zijn allemaal opportuniteiten om je ogen en oren open te houden voor mogelijke opportuniteiten. Het merendeel van de jobs wordt vandaag immers nog altijd ingevuld via informele kanalen zoals mond-aan-mondcommunicatie. Een feestje is uiteraard geen jobbeurs. Hou het dus informeel en gezellig, maar weet dat zo’n feestje wel eens een aanleiding kan zijn voor een professioneel vervolgverhaal.

Pascal Dewulf