Solliciteren via robots: schoonheidsmerk L'Oréal werft aan via artificiële intelligentie

Een robot die checkt of je al dan niet aan de slag mag? Misschien een beetje een boutade (vandaag toch nog nog). Bij cosmeticagigant L'Oréal gebruiken ze echter wel al degelijk artificiële intelligentie om het aanwervingsproces te optimaliseren.

L'Oréal is zo een van die bedrijven met de status van een Google of een Apple om een aantal ronkende namen te noemen. Iedereen wil er wel aan de slag. Het bedrijf krijgt jaarlijks dan ook meer dan een miljoen sollicitaties binnen voor de ongeveer vijftienduizend vacatures die ze gemiddeld aanbieden. Het moet niet gezegd dat het verwerken van al die sollicitaties een gigantische hoeveelheid werk vereist. Het is dan ook geen verrassing dat l'Oréal artificiële intelligentie (AI) inzet om geschikte nieuwe kandidaten te vinden. "We wilden echt tijd besparen en ons meer richten op kwaliteit, diversiteit en de ervaring van de kandidaat. Het gebruik van artificiële intelligentie is voor ons de beste manier om sneller kandidaten te screenen en zo tot de beste sollicitanten te komen", zo klinkt het bij L'Oréal.

 

Mya, de chatrobot

De AI-technologie die ze daarvoor bij L'Oréal gebruiken is een chatrobot met de naam Mya. Die loodst sollicitanten doorheen een initiële screening. De chatrobot geeft standaard vragenlijsten door aan sollicitanten en checkt praktische details zoals beschikbaarheid en contactgegevens. Na die initiële screening komen sollicitanten terecht bij Seedlink. Dat is een site die op basis van algoritmes talenten kan onderscheiden en zo de beste persoon kan matchen bij de job. De op algoritmes gebaseerde technologie selecteert de kandidaten op basis van hun antwoorden op open vragen bij sollicitatiegesprekken. Voor een stage bij L'Oréal waarop zo’n twaalfduizend mensen afkwamen voor tachtig jobs, beweerden de HR-managers dat ze tweehonderd manuren zouden hebben bespaard.

 

Talent en attitude

Het inzetten van AI bij het aanwervingsproces heeft daarnaast nog andere voordelen.

Het gebeurt immers ook dat het systeem technische profielen aanduidt als het meest geschikt voor bijvoorbeeld een marketingjob en iemand met een financiële achtergrond voor verkoop. Het gebruik van AI zorgt dus voor een verrassende diversiteit aan profielen binnen de onderneming. Wie verder denkt, kan zich ook inbeelden dat met behulp van artificiële intelligentie bepaalde facetten zoals afkomst, uiterlijk of geslacht definitief worden weggefilterd en enkel nog talent en attitude primeren.

Pascal Dewulf