De twee vragen die iedereen zich meteen over jou stelt

Je hebt maar één kans om een eerste goede indruk te maken. Dat geldt zowel bij sollicitatiegesprekken als bij elke andere ontmoeting in je carrière. Amy Cuddy, een professor aan de Harvard Business School legt in haar nieuwe boek Presence uit hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van de twee vragen die iedereen zich bij een eerste ontmoeting meteen over jou stelt. Ze geeft ook aan dat vertrouwen uitstralen een enorme troef is.

Vertrouwen en respect

De twee vragen die we allemaal onbewust stellen als we de eerste keer iemand ontmoeten zijn de volgende: “Kan ik deze persoon vertrouwen? En “Kan ik deze persoon respecteren?” Amy Cuddy geeft daarbij aan dat haar onderzoek erop wijst dat de meeste personen tegenwoordig vooral belang hechten aan respect. Maar dat komt omdat vertrouwen eigenlijk een evidentie moet zijn. Wie de indruk wekt dat hij niet te vertrouwen is, heeft immers sowieso weinig kansen. Dat laatste is dan wel in tegenspraak met wat we recent gezien hebben: zowel in de aanloop naar het referendum over de Brexit als bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen steunden de campagnes van de aanhangers van “leave” en van Donald Trump grotendeels op leugens en toch slaagden ze erin om hun strijd te winnen. Het zou er volgens sommigen op wijzen dat we nu wel degelijk het “post truth”-tijdperk zijn ingetreden.

Vertrouwen uitstralen dwingt bewondering af

Toch zegt Amy Cuddy dat vertrouwen enorm belangrijk blijft. Het zit immers in onze genen om meer belang te hechten aan vertrouwen, want als iemand op wie jij invloed probeert uit te oefenen je niet vertrouwt, kan dat ertoe leiden dat men je ervan verdenkt manipulatief te zijn. Een warme en vertrouwenwekkende persoon, die ook kracht uitstraalt daarentegen, zal bewondering afdwingen, maar wel enkel als de gesprekspartners zien dat kracht geen bedreiging is, maar een geschenk. In het voetbal krijgen assistent-trainers van wie wordt gedacht dat ze wel eens de poten onder de stoel van de hoofdtrainer zouden kunnen wegzagen, bijvoorbeeld maar weinig kans. Het is pas als ze tonen dat ze te vertrouwen zijn, dat ze kunnen rekenen op jobs. Zolang je geen politicus bent die over miljarden campagnegeld beschikt om media zodanig te manipuleren, dat mensen je nog geloven als je ook leugens vertelt, focus je er dus best op om zoveel mogelijk vertrouwen uit te stralen.

Geert Degrande