Je opzeg geven kan voortaan (soms) via e-mail

Als je je arbeidsovereenkomst wil beëindigen met naleving van een opzegtermijn, kan je hiervoor soms een ‘aangetekende’ e-mail gebruiken. Maar hoe ga je daarbij precies te werk?

Als je als werknemer je arbeidsovereenkomst wil beëindigen met naleving van een opzegtermijn, kan je dat aan je werkgever laten weten met een aangetekende brief. Je kan ook werken met een gerechtsdeurwaardersexploot of je kan aan je werkgever een voor ontvangst ondertekend schrijven afgeven.

Een aangetekende e-mail

Tot voor kort kon je geen opzeg geven via een e-mail. Deed je dat toch dan was die opzeg niet geldig. Je werkgever kon dan zeggen dat je daarmee je arbeidsovereenkomst verbrak en kon een verbrekingsvergoeding van je vragen. Sinds kort kan je onder strikte voorwaarden wel een opzeg geven aan je werkgever via een zogenaamde ‘aangetekende e-mail’. Ook je werkgever kan dat trouwens doen in de plaats van met een aangetekende brief te werken.

Hoe ga je te werk?

Om een aangetekende e-mail te kunnen versturen moet je werken via een erkend platform. Enkele weken geleden werd het eerste bedrijf erkend dat zo een platform biedt waarmee je een aangetekende e-mail kan versturen. Meer bepaald kan je hiervoor terecht op de website https://www.aangetekende.email. Binnenkort zullen er allicht nog andere aanbieders volgen.

Om een aangetekende e-mail te kunnen verzenden moeten zowel jij als de ontvanger van de brief geregistreerd zijn op het platform. Na deze registratie heb je toegang tot een adresboek. Daar kan je nagaan of de ontvanger ook geregistreerd is. Als die niet geregistreerd is, kan je hem een uitnodiging sturen om zich te registreren.

Los van het feit dat je je niet meer moet verplaatsen naar het postkantoor om zo’n aangetekende e-mail te verzenden, is het ook goedkoper dan te werken met een aangetekende brief. De kostprijs van een aangetekende email bedraagt op dit ogenblik slechts 0,80 euro, terwijl een papieren aangetekende zending meer dan 5 euro kost.

En een andere e-mail?

Een gewone e-mail vormt nog altijd geen juiste manier om je opzeg te geven en dit zelfs niet als je bijvoorbeeld om een leesbevestiging vraagt. Je moet dus werken via een aangetekende mail via een erkend platform. Doe je dat niet, dan is je opzeg niet geldig en riskeer je nog steeds een verbrekingsvergoeding verschuldigd te zijn.

Jan Roodhooft, advocaat