Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Zo begin je eraan!

Voor de zoveelste keer staar je uit het raam, mijmerend over een nieuwe job… STOP! Zet je dagdromen aan de kant en ga er deze keer écht voor. Reclametalent Stijn Jansen (32) maakte twee jaar geleden een enorme carrièreswitch en deelt hier zijn tips.

Na zijn studies rolde Stijn Jansen uit Dilbeek bijna vanzelf de reclamewereld in. Hij werkte bij FamousGrey en Mortierbrigade en kaapte enkele internationale prijzen weg. Dat bleef ook in de VS niet onopgemerkt en Stijn kreeg twee jaar geleden an offer he couldn’t refuseeen reclamejob in San Francisco. “Toen het voorstel op tafel lag, was het wel even moeilijk om er effectief voor te gaan”, herinnert Stijn zich. “Door te verhuizen naar het buitenland geef je ook heel wat dingen op. Maar ik wist dat ik het mij zou beklagen als ik nee zou zeggen. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.”

TIP 1. “Breek uit je vertrouwde omgeving. Niets doet je sneller groeien dan jezelf voor de leeuwen te gooien. En pakt het niet goed uit… dan kan je altijd terug naar die veilige omgeving.”

Stijn werkt bij het reclamebureau Heat in San Francisco. Voor een creative als hij is Silicon Valley een erg opwindende omgeving. “We werken dikwijls nauw samen met bedrijven als Facebook of Twitter, waardoor we heel dicht bij alle vernieuwingen staan. De reclamewereld in San Francisco verzet veel innovatief werk en de creatieve lat ligt hoog.”

TIP 2. “Ik geloof echt dat als je hard genoeg voor iets gaat, je dromen ook uitkomen. Met die attitude kom je keer op keer in een boeiende werkomgeving terecht.”

In die twee jaar in de VS heeft Stijn al meer bijgeleerd dan hij ooit had kunnen vermoeden. “Hoewel we op een pak minder klanten werken dan in België, verwachten ze heel wat meer. Meer detail, meer doordachtheid en een gigantisch mediaplan. In België focussen we heel erg op ‘het idee’, maar vergeten we soms de solide onderbouw. Dat kan je je hier niet permitteren, alles is tot in de puntjes getest. Het is hard werken, maar de voldoening is eens zo groot.”

TIP 3. “Durf op je gezicht gaan om vooruit te gaan. In de VS staat falen gelijk aan ambitie: ‘At least you tried…’ Door die eerdere ervaring wordt je volgende poging waarschijnlijk een schot in de roos.”

Ook de kunst en de politiek die komt kijken bij het presenteren van ideeën, krijgt veel meer aandacht. Stijn: “Een idee bedenken is één ding, het effectief verkopen is minstens even belangrijk. Zo was ik verantwoordelijk voor de campagne van de videogame Star Wars Battlefront. Ik moest niet alleen onze eigen klant Electronic Arts tevreden houden, maar ook de game-ontwikkelaar DICE én de rechtenbezitter Disney. Elk hadden ze hun eigen visie op het eindresultaat. Van zo’n meetings en presentaties leer je enorm veel. Het is net die ervaring die zo belangrijk is om aan de top mee te draaien.”

Tip 4. “Wees niet te braaf. Als je ambitie hebt, moet je dat ook tonen aan je baas. En niet stilletjes afwachten of het ooit eens gaat gebeuren.”

Vanuit de VS heeft Stijn veel lof voor de Belgische reclamewereld. “Er zit veel talent in ons land en Belgische bureaus maken internationaal gerenommeerde campagnes. Maar de markt blijft klein, wat ertoe leidt dat grote producties eerder zeldzaam zijn. Uitwijken naar een grotere economie heeft ervoor gezorgd dat ik als creatieveling kan blijven groeien en elke dag nieuwe dingen kan opsteken.”

TIP 5. “Wil je naar het buitenland, informeer je dan goed over de visums en de gemiddelde lonen die nodig zijn om van te leven. Een tekenpremie of ‘relocation incentive’ is geen overbodige luxe om de vele kosten te dekken bij een verhuis.”

Nog meer getuigenissen over een Carrièreswitch? Lees ze in de Knack Carrièregids 2016, die je hier kan aanvragen.