Op naar een andere job? Zorg er vooral voor dat je geen schepen achter je verbrandt!

De betere gang van zaken in de economie zorgt ervoor dat de oorlog om talent weer woedt. Het vertaalt zich in een recordaantal vacatures en in een forse stijging van het aantal mensen dat graag van job wil veranderen. Veel aandacht gaat naar wat je nieuwe werkgever doet rond “onboarding” om ervoor te zorgen dat je je op je nieuwe werkplek meteen thuis voelt en naar wat jij kan doen om je integratie zo vlot mogelijk  te laten verlopen.

Vergeet echter niet dat het ook belangrijk is om op een elegante en correcte manier afscheid te nemen van je vorige werkgever. HR-specialist Heidrick & Struggles wijdde daar een interessante studie aan.

Helft bedienden wil andere job

Nu de schaarste aan talent op de arbeidsmarkt steeds groter wordt, gaan steeds meer werknemers op zoek naar een nieuwe uitdaging. Uit onafhankelijk onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 1.000 Belgische bedienden blijkt dat bijna de helft van de werknemers (48%) in 2018 uitkijkt naar een andere job. Hoofdreden voor de zoektocht is een te laag salaris (48%). Ook de relatie met de manager, een work-life balance die niet tot tevredenheid stemt en een gebrek aan carrière-opportuniteiten spelenvolgens het onderzoek van Robert Half een rol.

Hoe je weggaat heeft gevolgen voor je verdere carrière

Overstappen naar een andere job betekent natuurlijk afscheid nemen van je huidige werkgever.  En daar komt eigenlijk ook nogal wat bij kijken, waaraan niet zo vaak aandacht wordt besteed. Heidrick & Struggles ondervroeg daarom in een Amerikaanse studie 600 professionals die hun job verlieten en 100 HR-verantwoordelijken die daarmee moesten omgaan. De vragen hadden betrekking op beste en slechtste praktijken, de gevolgen van de manier waarop iemand weggaat voor zijn of haar verdere carrière en de  beste praktijken bij de voorbereiding op de nieuwe baan.  De resultaten van het onderzoek geven ook jou enkele tips om op de best mogelijke manier afscheid te nemen van je huidige job, zodat je reputatie daardoor niet wordt geschaad.

Natrappen is “not done”

Meer dan 8 ondervraagden op de 10 zijn het erover eens dat je op een correcte manier afscheid moet nemen, want als dat niet gebeurt, schaadt het je reputatie en verbrand je schepen – relaties met vroegere collega’s en mentors – die je voor je toekomstige carrière nochtans nog goed van pas zouden kunnen komen.  Vandaar dus dat je je best onthoudt van openlijke kritiek, al dan niet via de sociale media, op het bedrijf dat je verlaat, op het management en op je collega’s. Natrappen is gewoon “not done”. En om je vertrek correct te laten verlopen, moet je een beetje naar de timing kijken. Je laat je team best niet in de steek als je volop in een project zit. Je moet ook professioneel blijven tot de laatste dag en inspanningen leveren om de overdracht aan je opvolger zo vlot mogelijk te laten verlopen. Voorts is het belangrijk om een juiste datum voor je vertrek af te spreken en je baas de kans bieden om daarover met je collega’s te communiceren.

Geert Degrande