7 frustraties die jouw carrière kunnen ondermijnen

Jouw carrière kan flitsen, maar niet zelden gaat ze ook gepaard met de nodige frustraties die jouw professionele aspiraties kunnen ondermijnen. De volgende frustraties moet je in die optiek alvast vermijden.

1. Je overschat jezelf

Ooit gehoord van het Dunning-Kruger effect? Dat gaat ervan uit dat ieder mens op een gegeven moment zichzelf zal overschatten. Vreemd: hoe minder gekwalificeerd iemand is, hoe meer hij of zij zich zal overschatten. Twijfel je vaak over je competenties? Dan ben je volgens het Dunning-Kruger effect wel degelijk de juiste man of vrouw op de juiste plaats.

 

2. Je wil te snel gaan

Rome is niet in één dag gebouwd. Met je carrière is het niet anders. Managementboeken mogen je een flitsende carrière beloven en op je Facebook-muur lijkt het wel of er iedere dag weer een nieuw professioneel wonder opstaat die met een aantal eenvoudige ingrepen zijn carrière in een plotse stroomversnelling heeft gebracht. De realiteit is echter dat een carrière vooral bestaat uit hard en consistent werken.


3. Geld is je drijfveer

Geld is belangrijk, maar het mag de loop van je carrière niet bepalen. Die draait vooral om passie, goesting, leergierigheid, doorzettingsvermogen, positiviteit, oog voor je collega's en een constructieve spirit.  

 

4. Je vergelijkt jezelf steevast met je collega's

Jij bent jij en je collega's zijn je collega's. Put kracht uit je individualiteit, je eigen sterktes en ken ook je eigen zwaktes. Je kan alleen jezelf veranderen en verbeteren. Je collega's horen dat op hun beurt voor zichzelf te doen. Kijk daarom niet teveel naar hen, maar vooral naar jezelf.

 

5. Je zet jezelf teveel in de kijker

Het kan geen kwaad om jezelf nu en dan even een schouderklopje te geven, maar zet jezelf niet teveel in de schijnwerpers. Dat gaat je carrière immers niet echt vooruit helpen, maar daarentegen contraproductief werken. Je vaardigheden en kwaliteiten binnen een bedrijf zullen zich op tijd en stond vanzelf uitkristalliseren.  

 

6. Je hebt een attitudeprobleem

Je kan nog zo goed zijn in je vak, wanneer je niet de juiste attitude hebt om meerwaarde te creëren voor je baas en je collega's dan zijn je vaardigheden quasi een maat voor niets. Alleen met de juiste persoonlijke insteek zal je het dan ook redden. Dat omvat: luistervaardigheid, teamgericht zijn, oprechtheid, een constructieve attitude en de wil om te leren en jezelf professioneel te (her)bekijken.

 

7. Je bent te persoonlijk

Collegialiteit is goed, familiair zijn met je collega's en baas is dat dan weer niet. Je moet altijd een zekere afstand houden, dat is nu eenmaal wat een professional doet. Hij of zij creëert meerwaarde, maar laat zich niet meedrijven op (te) collegiale banden en emoties.

Pascal Dewulf