Weg met het evaluatiegesprek?

Er worden dezer dagen weer heel wat nagels afgebeten op kantoor, want het jaarlijkse evaluatiegesprek is in het land. Al krimpt de steun voor deze feedbackmethode in snel tempo, en wel om deze vier redenen.

1. Evaluatiegesprekken kosten veel tijd en geld

Reken maar uit: een leidinggevende die met elk van zijn 25 medewerkers een gesprek van anderhalf uur heeft, is een volledige werkweek kwijt. En dan zijn het nog niet eens de gesprekken zelf die de meeste tijd opslorpen, wel de administratieve molens errond. Van het opstellen en verwerken van de formulieren tot de vele e-mails en rapporteringen. Vastgoed-ceo Ingrid Ceusters, zelf een vurig voorstander van evaluatiegesprekken, geeft toe dat ze er elk jaar een volledige maand voor uittrekt.

2. Ze leveren geen bruikbare informatie op

Een evaluatieformulier ziet er meestal indrukwekkend uit, met zijn prestatievakjes, aandachtspunten en verbetertrajecten. Maar: er is geen plaats voor de nuances die op elke kantoorvloer gelden. De inzet of het gedrag van een werknemer kan je niet in eenzijdige scores of tabellen gieten. Op termijn heeft het ook weinig zin om medewerkers te gaan rangschikken volgens een score. Dat werkt alleen maar ontwrichtend voor de sfeer op de werkvloer.

3. Ze killen de motivatie

Bureaucratie is de grote vijand van de goesting. Niet onze woorden, wel die van Ignace Van Doorselaere, de nieuwe topman van pralinemaker Neuhaus. In 2015 schafte hij het evaluatiegesprek af bij zijn vorige bedrijf, lingeriefabrikant Van de Velde. “We leven in een tijdsgeest waar het kader belangrijker is dan het schilderij. De te volgen procedure, de checklists, de methodologie: het zijn echte motivatiekillers”, betoogde hij toen in De Tijd. Evaluatiegesprekken leggen bovendien de focus op de dingen die beter moeten, wat nogal demotiverend kan werken.

4. Ze zijn te subjectief

Evaluatiegesprekken spelen zich af tussen mensen en zijn per definitie subjectief. Weg dus met die zogenaamd ‘objectieve’ invulformulieren! Nochtans is feedback heel belangrijk, benadrukken tal van arbeidspsychologen, maar dan eerder in een permanente vorm. Werkgevers zouden elke maand of zelfs elke week met hun medewerkers moeten spreken. In een open en gelijkwaardige dialoog, zonder het eenrichtingsverkeer van het klassieke evaluatiegesprek.

Gerlinde De Bruycker