Weg met ‘content’, terug naar tevreden!

Vage begrippen, bij voorkeur in het Engels, veroveren al een tijdje de werkvloer. Het woordje ‘content’ is daarvan het mooiste (lelijkste) voorbeeld. Ben je die omfloerste managerstaal ook zo beu als koude pap? In twee eenvoudige stappen veeg je alle content op een hoopje.

Schrijfster Ann De Craemer bond vorig jaar de kat de bel aan in een veelgelezen column, waarin ze de oorlog verklaarde aan het woord ‘content’. “Van alle managementspeak is ‘content’ met voorsprong het meest ergerlijke woord. Het is ‘ik-hoor-bij-de-club-en-ik-doe-heel-belangrijk-taal'”, schreef ze.

Ook journaliste Ilse Ceulemans heeft het er uitgebreid over in haar nieuwe boek ‘Het Ministerie van Werkplezier’, waarin ze het typische managerstaaltje vakkundig fileert. “Vandaag word je pas serieus genomen als je praat over de outcome van een project. Een hoofdzaak heet ineens key issue, een beloftevolle collega is een high potential en we voeren action points uit die het middle management dan zal monitoren. De zinnen op kantoor dragen allemaal hetzelfde donkerblauwe uniform met grijze kousen. Geen franjes of fantasie, maar éénkleurig. Het verarmt de inhoud van de taal die we op het werk spreken. Als we niet opletten, zal ‘contentisering’ ons verlangen naar nuance afvlakken.”

Het leuke aan taal is dat je het zelf in de hand hebt. Je kiest helemaal zelf je woorden. Daarom heeft Ceulemans twee stappen bedacht om die vreselijke ‘content’ de kop in te drukken. Stap 1: laten we woorddetectives worden. “Vanaf nu gaan we voor opheldering. Telkens als iemand nog zo’n term uitspreekt, zeggen we: ‘Kun je even uitleggen hoe jij die contentdrivenheid ziet?’ ‘Over welke outcome ben je nu zo enthousiast?’ Dat wordt spannend, dat zul je zien.”

Een tweede stap is het invoeren van nieuwe, spitse kantoorwoorden. Ceulemans: “Op Taalkabaal.nl ontdekte ik het heerlijke woord ‘zeemeeuwmanagement’: de manager komt krijsend aan, schijt de hele boel onder en voor je er iets van kan zeggen, is hij alweer weg. Of wat dacht je van ‘organisatieanorexia’: de neiging van managers om het bedrijf te blijven afslanken. Ook leuk is de ‘kantoorromeo’, oftewel de knapperd van de IT-afdeling. Nieuwe, kleurrijke woorden zullen de kantoren van morgen een andere klank geven. En dat gaan we gewoon zelf doen.”

De eindconclusie is even heerlijk als eenvoudig. “Het woord ‘content’ kan alleen nog worden gebruikt in zijn oorspronkelijke betekenis: tevreden.”

Gerlinde De Bruycker

Het Ministerie van Werkplezier is uit bij Manteau en kost 19,99 euro.