Wat je moet weten over de nieuwe regels rond bedrijfswagens

Het nieuwe jaar is alweer eventjes aan de gang, ook voor jouw bedrijfswagen. De hamvraag: wat staat er dit jaar zoal aan te komen voor jouw auto?

Je bedrijfswagen wordt duurder

De stelselmatige verlaging van de referentie-CO2-uitstoot (met een hoger voordeel van alle aard tot gevolg) en de verhoging van de verworpen uitgaven in geval van toekenning van een bedrijfswagen met tankkaart maken het prijskaartje van jouw bedrijfswagen onvermijdelijk duurder.

Nieuwe aftrekregeling voor auto- en benzinekosten

Het aftrekpercentage van 75% in de personenbelasting maakt plaats voor een aftrekpercentage in functie van de CO2-uitstoot. Alleen wanneer de 75%- regel gunstiger uitvalt, mag deze in 2018 en 2019 verder toegepast worden in de personenbelasting. Vanaf 2020 volgt een compleet nieuwe werkwijze voor de aftrek van auto- en brandstofkosten. Die nieuwe regeling zal ervoor zorgen dat de aftrekbaarheid van jouw bedrijfswagen verder wordt beperkt.

Geen gunstmaatregel meer voor plug-in hybrides

Vanaf 2020 zal Vadertje Staat voor wat betreft plug-in hybrides alleen nog rekening houden met de officiële CO2-uitstoot van een overeenstemmend model op zuivere brandstof (berekening voordeel van alle aard, aftrekbaarheid,…) Een streep door de rekening dus voor wie zich zopas een plug-in hybride heeft aangeschaft. Voor inkomstenjaar 2018 en 2019 blijft de situatie echter onveranderd.

WLTP

Sinds eind 2017 is de zogenaamde WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) een wereldwijd aanvaarde (en gestandaardiseerde) methode om CO2-uitstoot, brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen (personenwagens en bestelwagens) te meten en catalogeren. Voor jouw bedrijfswagen heeft dat tot gevolg dat de uitstoot- en verbruiksgegevens ervan fors stijgen waardoor je bedrijfswagen dus duurder wordt wanneer je de total cost of ownership (het totale all-in prijskaartje) bekijkt. Tot 2020 zal je hiervan weinig merken omdat tot dan een overgangsregeling geldt waarbij een mildere norm wordt gehanteerd voor de berekening. (NEDC 2.0)

Solidariteitsbijdrage

Die wijzigt elk jaar, dus ook in 2019. De solidariteitsbijdrage is gekoppeld aan de referentie-CO2-uitstoot voor de bepaling van het voordeel van alle aard dat je in 2019 voor je bedrijfswagen zal dienen op te hoesten.

Pascal Dewulf