Waarom een dagelijks piekerkwartiertje goed voor jou is

Gepost op 03/07/2019

Piekeren in je agenda zetten, ben je gek? Niet echt. We kunnen er immers niet omheen. Tobben doen we allemaal. Wanneer je een afspraak in je agenda inplant om effectief te piekeren, ga je er ook heel snel mee ophouden.

Dat je wel eens piekert, is heel normaal. Iedereen doet het. Het is een doodnormale reactie van je grijze massa die voortdurend nieuwe dingen afvuurt. Ook kan je soms urenlang mentaal in de weer zijn op zoek naar een oplossing op de werkvloer. Dat ook is piekeren. Misschien lig je 's avonds wel wakker van die vervelende collega die je nu wel echt op de heupen begint te werken. Wanneer je echter gaat doorschieten in al dat gepieker en het echt op je gaat wegen dan kom je in de gevarenzone.

 

Kettinggedachten

Wanneer je immers veel tobt, verlies je deels het vermogen om oplossingsgericht te denken. Zogenaamde kettinggedachten gaan dan echt in de weg zitten en gaan je op de duur beletten om productief te functioneren. Je bekijkt hetzelfde probleem of situatie immers telkens opnieuw en steeds vanuit een andere invalshoek. Soms neemt het zo’n desastreuze vormen aan dat je er je nachtrust gaat voor laten. Je slaapt pas later in en 's nachts word je geregeld wakker. Het moet niet gezegd dat piekeren dan rechtstreeks je gezondheid begint te impacteren.

 

Impact op je gezondheid

Piekeren heeft ook een grote impact op je gezondheid, zo blijkt uit onderzoek van Caroline Schlinkert. “Door de combinatie van stress en piekeren raken mensen vervreemd van hun lichaam. Enerzijds zijn ze zich extra bewust van alle stresssymptomen, anderzijds worden de lichamelijke signalen niet goed waargenomen”, aldus de Nederlandse gezondheidspsycholoog. “Piekeraars zien niet meer wat écht belangrijk is. Ze raken hun hongergevoel kwijt, beseffen niet wanneer ze een pauze nodig hebben en komen ’s avonds moeilijk in slaap. De algehele vitaliteit van het lichaam gaat achteruit.”

 

Piekerkwartiertje

Lig je dus ’s nachts te woelen in bed terwijl je je suf piekert? Dan zou een dagelijks piekerkwartiertje wel eens de oplossing kunnen zijn. Schrijf je zorgen op en stel het piekeren uit tot een later moment op de dag. Zie het als een dagelijks piekerkwartiertje. Door je sores op te schrijven, ga je ze zo beter kunnen relativeren en beseffen dat bepaalde muizenissen eigenlijk totaal irrelevant zijn om je lekker te voelen in je vel. Komen uit je lijstje toch dingen naar voren die je echt dient aan te pakken, dan kan je er tijdens je dagelijkse piekerkwartiertje ook constructief over nadenken.

Pascal Dewulf

Bron: MT.nl