Thuiswerken: zo overtuig je je baas

De Belg zou liever wat meer willen thuiswerken, zo blijkt uit tal van studies. Maar even vaak wil de baas niet mee: hoe kan hij immers controleren of jij wel braaf je taken uitvoert? Met deze argumenten bekeer je hem alsnog tot thuiswerk!

Jouw persoonlijke voordelen bij thuiswerken: je hoeft geen tijd te verliezen in stresserende files en je kan je job en privéleven beter combineren. Maar dat zijn niet de argumenten om je werkgever te overtuigen. “Het is belangrijk om niet te veel vanuit je eigen perspectief te vertrekken”, zegt argumentatiecoach Henri Raven. “Probeer vooral de gemeenschappelijke uitgangspunten te achterhalen: wat schiet mijn baas ermee op als ik wat vaker thuiswerk? Wat zijn de voordelen voor hém?”

Je werkgever zal bijvoorbeeld kosten kunnen besparen als zijn personeel soms thuiswerkt. Het bedrijf moet immers minder geld uitgeven aan bedrijfswagens, benzine en andere vervoerskosten. Haal er ook een paar harde cijfers bij. Zo blijkt uit een enquête van opinieonderzoeksbedrijf Peil.nl dat de Nederlandse werknemer productiever is als hij thuis werkt. Maar liefst driekwart geeft aan thuis meer arbeid te verrichten dan op kantoor. Daarnaast is 75% loyaler naar de werkgever toe, indien zij de mogelijkheid krijgen om thuis te werken.

Ook al is bovenstaande studie in Nederland uitgevoerd, het vergelijkingsargument is altijd heel krachtig. Aarzel dus niet om dat boven te halen. In Nederland is thuiswerken intussen heel gewoon. Daar krijgen werknemers sinds vorig jaar zelfs het wettelijke recht om een verzoek tot thuiswerk in te dienen. De wet legt bij de werkgever de verplichting om daar serieus naar te kijken.

Een andere gouden tip is je te verdiepen in de manier waarop een werkgever over zichzelf communiceert in jaarverslagen en op websites. “Wat is de missie en de visie van het bedrijf? Daaraan kan je heel vaak argumenten ontlenen”, zegt Henri Raven. “Beschrijft een organisatie zichzelf als innovatief, dan kan je daar makkelijk op inspelen door uit te leggen hoe thuiswerken past in die innovatiewens.”

Ten slotte kan je ook bepaalde onderhandelingstechnieken inzetten, zoals de salamitactiek. Daarmee deel je je verzoek op in kleinere onderdelen, net zoals je een salami in plakjes snijdt. Zeg dus niet aan je werkgever: ‘Ik wil voortaan graag twee dagen per week thuiswerken.’ Maar vraag hem: ‘Zou ik bij wijze van test deze taak thuis mogen afwerken? Dan kunnen we nog altijd evalueren of het lukt.’

Gerlinde De Bruycker

Info: www.argumentatiecoach.nl