Te hoge werkdruk? Zo geraak je er door!

Gepost op 15/05/2019

Is het superdruk op je werk? Heb je het gevoel dat je nauwelijks de tijd hebt om te ademen, laat staan even 5 minuten te kletsen met de collega’s? Wees dan alert om je motivatie niet te verliezen. Met deze tips geraak je makkelijker door de hectische periode.

Focus

Zorg dat je zo weinig mogelijk afgeleid wordt en focus je een periode volledig op wat je te doen staat. Want met een goede focus gaat het werk sneller vooruit en is die stapel dus sneller weggewerkt. Zet je gsm uit, doe de mailbox toe (controleer je mails twee of drie keer per dag) en hang een briefje op je deur dat je even niet gestoord wil worden. Na enkele dagen keert de rust vanzelf weer en is er opnieuw tijd om gezellig met je collega’s een praatje te slaan en om op tijd naar huis te gaan.

 

Combinatie focus – rust

Wissel de 100% focus af met 100% rust. Alhoewel dit laatste niet altijd makkelijk is wanneer de werkdruk te hoog is, is het wel noodzakelijk om de focus uit te houden. Een goede balans is 45 - 50 minuten werken, 5 - 10 minuten pauzeren. Doe beide vol overgave.

 

Een goede planning

Zie je even het bos niet meer door de bomen? Maak dan een to-dolijstje en deel je taken in volgens belangrijkheid. Wat kan nog even wachten en wat dien je zo snel mogelijk afgewerkt te hebben? Heus niet alles is even belangrijk. Het lijstje geeft je een goed overzicht en laat je toe de prioritaire zaken te onderscheiden van de minder dringende zaken.

 

Iets uitbesteden

Misschien kan je iets van je vele taken uitbesteden. Heb je goede contacten met je collega’s, vraag dan eens of iemand iets van jou wil overnemen. Je vindt ongetwijfeld wel een collega die momenteel door een rustigere periode gaat en dit met plezier voor jou wil doen. Let er dan op dat jij ook eens iets overneemt wanneer die collega tot over zijn of haar oren in het werk zit.

 

Waak over je energiepeil

In een drukke periode heb je veel energie nodig. Een gebrek aan energie haalt je op het werk al snel onderuit. Zorg goed voor jezelf: eet gezond, sport en neem voldoende nachtrust. Als je je fit en gezond voelt, kun je meer werk verzetten op korte termijn.

Mieke Vercruijsse