Stripverhaal kaart pesten op het werk aan

Pesten op het werk met een burn-out tot gevolg. We horen het wel vaker. Stripauteur Michaël Olbrechts publiceerde zopas Het Reigersnest, een stripverhaal met deze thema’s in de hoofdrol. Wij gingen hem opzoeken voor een gesprekje.

Waarom heb je gekozen voor de thema’s pesten en burn-out in je nieuwste strip?

Ik ben niet aan de strip begonnen met de bedoeling deze thema’s er in naar voren te schuiven. De verschillende thema’s die ik in dit boek aan bod laat komen, zijn er stuk voor stuk heel organisch ingeslopen. Ik ben vertrokken vanuit een personage dat zichzelf wil herbronnen in de natuur en verlangt naar een eenvoudiger leven. Dat personage van Arend heb ik dan ingekleurd met allerlei eigenschappen en een context die hebben geleid tot dat verlangen. De directe aanleiding werd dan een incident op zijn werk dat een gevolg is van pestgedrag van zijn collega’s.

Hoe maak je de directe link tussen pesten en burn-out?

Arend probeert zijn collega’s wat milder te stemmen door al hun vervelende taakjes op zich ten nemen. Hij durft tegen niemand nee te zeggen en haalt zich zo veel te veel werk op de hals. Deze gigantische werkdruk in combinatie met de collega’s die hem in het beste geval compleet negeren, maar ook overgaan tot echt pestgedrag, leidt ertoe dat Arend zijn stoppen uiteindelijk doorslaan.

Waarom vind je het belangrijk dit thema onder de aandacht te brengen?

Ik denk dat iedereen wel mensen kent waarbij het werk hen er even onderdoor heeft gekregen. We kijken er zelfs haast niet meer van op. Ik wilde wel een aantal thema’s die eigen zijn aan deze tijd in Het Reigersnest combineren.

Is het moeilijk het verhaal rond burn-out/pesten weer te geven in stripvorm?

Het was even zoeken naar een geschikte vertelvorm en je moet de verschillende thema’s ook subtiel in een aangenaam verhaal verstoppen, anders wordt het veel te prekerig. Je gaat ook altijd op zoek naar een manier om het visueel interessant te maken. Dit heb ik geprobeerd door Arend elke nacht een koortsachtige droom te laten beleven en dat levert wel spectaculaire beelden op.

Vind je het je rol als striptekenaar om bepaalde problemen aan te kaarten om ze bespreekbaar te maken?

Eigenlijk niet. Een strip moet in de eerste plaats boeiend of entertainend zijn. Je wilt de lezer een uurtje in vervoering brengen, en alle middelen zijn daar goed voor. Die thema’s helpen om het verhaal herkenbaar en interessant te maken, en misschien wordt het wel relevanter, maar daar gaat het voor mij in essentie niet om.

Nee, de personages groeien organisch en traag in mijn hoofd. Wanneer ik het gevoel heb dat ik ze echt ken, kan ik het verhaal verder uitbouwen. Echte research komt er dus niet aan te pas, maar de personages zijn een spontaan samenraapsel van mensen die ik ontmoet of over wie ik lees.

Mieke Vercruijsse

Het Reigersnest, uitgeverij Oogachtend, 25 euro. Info: www.michaelolbrechts.be.