Stiekem sporten op het werk doe je zo

Gepost op 22/05/2019

Heb je ook een zittende job, maar zou je graag wat meer bewegen? Met deze tips smokkel je beweging binnen tijdens de werkuren. (Bijna) niemand die het zal merken, enkel je lijf.

1.    Klasssieker: de trap

Het is een klassieker, maar hij werkt echt wel. Een simpele stap naar een betere conditie is de trap nemen in de plaats van de lift. In de traphal is het trouwens ook vaak rustiger en word je niet als een sardientje in een blik geduwd. Bovendien word je niet geconfronteerd met gênante stiltes in de lift.

 

2.    Walking lunch

Wat doe jij tijdens je lunchpauze? Zitten op een stoel in de refter? Zorg dat je boterhammen of je slaatje thuis al klaargemaakt zijn en gebruik je middagpauze om stappen te verzamelen. Wie in de stad werkt, kan dit combineren met praktische zaken als boodschappen doen. Wie op het platteland werkt, kan tot rust komen in de natuur. Een walking lunch: boordevol voordelen!

 

3.    Wandelen naar het werk

Uiteraard woont niet iedereen op een boogscheut van het werk, maar toch kan iedereen wandelen naar het werk. Parkeer je auto iets verder of stap een halte vroeger af en wandel het laatste stukje naar kantoor. Hup, weer extra stappen op de teller.

 

4.    Zet die headset op

Hang jij om professionele redenen de nodige uren aan de telefoon? Een headset opent sportieve mogelijkheden. Plaats tijdens het bellen je handen op je bureau en til jezelf op door kracht te zetten op je armen. Of zet je handen naast je billen op je bureaustoel en duw je lichaam enkele centimeters omhoog. Laat de geluidjes van de inspanning best wel achterwege en aan de andere kant van de lijn weet niemand dat jij aan het multitasken bent.

 

5.    Onder je bureau

Je kunt al zittend ook heel wat oefeningen doen om je lijf te trainen. Ga rechtop zitten op je bureaustoel en til beide benen van de grond, tot ongeveer horizontaal. Als het goed is, voel je bij deze oefening je buik- en bovenbeenspieren aanspannen. Om je dijen te trainen, ga je weer rechtop zitten en zet je je voeten naast elkaar. Duw vervolgens je benen zo strak mogelijk tegen elkaar en hou deze houding vast. Een andere simpele oefening is het strak aanspannen van je buik- of bilspieren.

Mieke Vercruijsse