Rekeningrijden: goed voor de fiscus of de file?

Op vrijdag 7 februari lanceerde iemand een online petitie tegen het rekeningrijden, naar aanleiding van het proefproject dat weldra start in Brussel. Amper een paar dagen later telt de petitie al 120.000 ondertekenaars. Allemaal mensen die – net als de initiatiefnemer – niet (extra) willen betalen voor (werk)verplaatsingen met de wagen. Veel ophef en verdeelde reacties.

Woedende automobilisten
De grootste tegenstanders van het systeem schreeuwen moord en brand omdat de werkende mens alweer de dupe is van een nieuwe ‘pestbelasting’. Want voor het woon-werkverkeer zijn niet altijd alternatieven voorhanden. En wie zich tijdens de piekuren in het verkeer stort, wordt het zwaarst belast. Anderen schieten het proefproject af omdat het:

  • te kort is om er conclusies uit te trekken;
  • de fileproblematiek niet oplost;
  • beter is om met een systeem van belonen in plaats van belasten te werken.

Vurige verdedigers
Voorstanders vinden het systeem eerlijk: wie veel rijdt tijdens de piekuren, betaalt het meest. Wie weinig rijdt of alleen tijdens de daluren, betaalt minder. Bovendien dragen zo ook buitenlanders die op onze wegen rijden hun steentje bij. Bepleiters benadrukken dat de heffing geen extra belasting is, maar een verschuiving: van bezit van een wagen naar gebruik. En van wegenbelasting naar kilometerheffing. In dit kamp bevinden zich ook veel groene jongens die bekommerd zijn om het milieu en de gevolgen van het fijn stof op onze gezondheid.

Ja, maar
Ondernemersorganisatie Voka en zelfstandigenorganisatie Unizo tonen zich gematigde voorstanders van het systeem. Tenminste: zolang de kosten niet worden doorgerekend aan de werkgever. Die laatste moet thuis- en flexwerk stimuleren om de mobiliteitsproblemen te verminderen en het verkeersinfarct te genezen. Want de aanzwellende files kosten de ondernemers handenvol geld.

Bent u er al uit? Is de maatregel een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem? Of is het een louter fiscale maatregel?