“Mijn baas vindt dat ik mijn werk niet goed doe”

Ook als je jaarlijkse evaluatie- of functioneringsgesprek al een paar keer rimpelloos is verlopen, valt niet uit te sluiten dat je onverwacht wel kritiek krijgt. Hoe reageer je best op een negatieve evaluatie?

1. Vraag door

Probeer te achterhalen waarmee je leidinggevende precies problemen heeft. Waar heb je precies tekortgeschoten? Gaat het om een eenmalige of regelmatig terugkerende klacht? Aarzel niet om door te vragen want het evaluatiegesprek is bedoeld als dialoog. Zowel jij als het bedrijf zouden er beter van moeten worden.

2. Ga niet eindeloos in discussie

Een evaluatiegesprek is een dialoog, maar het blijft natuurlijk je leidinggevende die je beoordeelt. Het kan best dat hij het niet bij het rechte eind heeft, maar het zal je niet helpen als je je opwindt. Het enige wat je bereikt is een welles-nietesdiscussie. Bewaar dus je kalmte. Geef aan dat je niet akkoord bent, maar hou het constructief.

3. Vraag een time-out

Je hebt het recht om aan je leidinggevende te laten weten dat je van zijn of haar woorden niet goed bent, omdat ze totaal onverwacht komen. Dat is menselijk. Je mag vragen om ze even te laten bezinken en om het gesprek op een andere datum voort te zetten. Ondertussen kan je wellicht argumenten vinden om te illustreren dat de kritiek niet gefundeerd is. Eventueel kan een anonieme 360°-beoordeling een ander licht op jouw situatie werpen.

4. Sla niet in paniek

Kritiek komt altijd hard aan, maar dat betekent niet dat je meteen moet panikeren en denken dat dit de voorbode is van een nakend ontslag. De tijd is voorbij dat werkgevers harde en onterechte kritiek uiten in de hoop dat medewerkers zo zelf hun ontslag indienen. Werkgevers die een degelijk hr-beleid hoog in het vaandel voeren, willen juist samen met hun medewerkers zoeken naar mogelijkheden om hen beter te doen functioneren en gelukkiger te doen worden.

5. Geef je baas niet meteen gelijk

Het is verleidelijk om tijdens het gesprek al toe te geven dat je het eens bent om zo de vervelende aspecten van de kritiek snel achter je te laten. Doe dat niet als je je echt niet kan vinden in de kritiek. Net zoals het verkeerd is om meteen op je achterste poten te staan, helpt het je niet vooruit als je te snel instemt met de kritiek. Dat leidt gegarandeerd tot misverstanden en frustraties die veel grotere gevolgen kunnen hebben dan de enkele negatieve woordjes van kritiek, ook al zijn die in jouw ogen onterecht.

Geert Degrande