Met dit trucje krijg je meer inzicht in je job

De ene dag huppel je naar kantoor, de andere dag sleep je jezelf ernaartoe. Geen nood, iedereen ervaart pieken en dalen in zijn job. Of leggen die offdays toch een diepere onvrede bloot? Verwerf meer inzicht in je job door één simpel trucje …

… lijstjes! Ze kunnen je helpen om orde te scheppen in de chaos. Niet alleen in het huishouden, maar ook in je werkleven. In één oogopslag zie je wat er goed is aan je job én wat er beter kan.

Begin met een TOP-lijst waarin je de drie leukste aspecten van je werk opsomt. Welke taken geven jou energie? Waar ben je graag mee bezig? Probeer vervolgens uit te zoeken of je aan deze dingen meer tijd zou kunnen besteden.

Een FLOP-lijst met minpunten kan uiteraard ook niet ontbreken. Maak een overzicht met de drie vervelendste dingen aan je baan. Bedenk in één adem hoe je deze draaglijker kunt maken. Je zal niet elk puntje kunnen oplossen, maar erover reflecteren helpt al veel.

Met wie je het liefst gaat lunchen op het werk, dat weet je zo ook wel, daar hoef je geen lijstje voor op te stellen. Maar door altijd met je lievelingscollega’s op te trekken, loop je andere interessante contacten mis. Verlaat in gedachten je eigen eiland en overloop ‘de vloer’. Kies drie collega’s uit die je nog niet zo goed kent, maar waarmee het wel zou klikken. Misschien kunnen jullie ook eens gaan lunchen?

Meer sporten, minder chips eten. Iedereen maakt aan het begin van het jaar goede voornemens. Waarom zou je dat op je werk ook niet doen? Stel een lijstje samen met drie mini-voornemens die je productiviteit ongemerkt verhogen. Bijvoorbeeld: tien minuten vroeger naar het werk vertrekken (zodat je minder gestrest aan de werkdag begint). Een Facebook-blocker installeren op je computer (zodat je zelf niet meer in de verleiding komt). Elke ochtend met een moeilijke taak beginnen (zodat je er geen hele dag tegenop hoeft te zien).

Gerlinde De Bruycker