Kwart van de Belgen zou van job veranderen om dichter bij huis te werken

Gepost op 12/06/2018

Een kwart van de Belgen zou van job veranderen om minder lang onderweg te zijn naar zijn werk. Bij de millennials stijgt dat cijfer zelfs naar één derde. Dat blijkt uit de Barometer van Partena Professional, een dienstverlener die starters en ondernemers begeleidt.

De Belg brengt veel tijd door in zijn auto of het openbaar vervoer om op zijn werk te geraken. Een op de tien werknemers is zelfs langer dan een uur onderweg, wat neerkomt op minstens twee uur per dag. Met ‘dank’ aan de files, die jaar na jaar langer worden en zich nu ook op secundaire wegen voordoen. Daarom denken heel wat Belgen eraan om dichter bij huis te werken en hiervoor zelfs loon in te leveren. Dat blijkt uit de Barometer van Partena Professional over het woon-werkverkeer van de Belgen.

Hoger bij jongeren

Ruim een kwart van de ondervraagden (26%) vindt dat ze ver van hun werk wonen, en dat cijfer loopt op tot 84% voor wie meer dan een uur onderweg is. Een op de vier Belgen wil van job veranderen om minder lang onderweg te zijn. En dat cijfer ligt nog hoger bij jongeren: 32% onder hen zou van werk veranderen voor een korter woon-werkverkeer, tegenover 26% van de 35-55-jarigen en 15% van de 55-plussers.

Minder loon

Zowat 16% van die Belgen zou ook bereid zijn een deel van hun maandloon op te geven voor een job dichter bij huis. Gemiddeld gaat het om 129 euro netto. Voor wie meer dan een uur onderweg is, loopt dat al snel op tot 177 euro. “Hoewel de werkende Belg vlijtig blijft pendelen, zitten we duidelijk op een kantelmoment waarbij een pak mensen er ernstig over denkt dichter bij huis te werken. Dit is vooral het geval voor millennials, die het beter willen doen dan hun ouders op vlak van work-life balance”, zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager van Partena Professional.

De studie werd in mei door onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd bij 1.000 actieve Belgen. De resultaten kunnen werkgevers meer inzicht verlenen in manieren om hun aanbod af te stemmen op wat werknemers willen. “Laat het een duidelijke oproep zijn aan bedrijven die nieuw talent en vooral jongeren willen aantrekken”, besluit Demey.

Gerlinde De Bruycker