Kan je efficiënter werken met de Kon-Mari-methode?

Gepost op 10/08/2017

Een van de boekentoppers van het jaar is ongetwijfeld  “Opgeruimd”, de Nederlandse vertaling van ‘The life-changing magic of tidying up’ van de Japanse schrijfster en opruimgoeroe Marie Kondo. Dat boek gaat over de energie die vrijkomt als je jezelf de discipline aankweekt om er altijd voor te zorgen dat je huis schoon en vrij van rommel is, maar je kan de principes ervan ook toepassen op je werkdag en op die manier veel efficiënter aan de slag gaan en tot betere resultaten komen.

Professional Cleaning Consultant

De Japanse dertiger Marie Kondo noemt zichzelf  professional cleaning consultant en vliegt de wereld rond om workshops te geven over hoe haar opruimmethodes huizen veranderen in rustige en inspirerende omgevingen.  Het boek van Kondo is een enorme hit en is in een dertigtal verschillende talen al meer dan 2 miljoen keer verkocht. Dat zijn heel straffe cijfers voor een boek over opruimen, maar dat komt natuurlijk omdat ze er niet alleen in beschrijft hoe mensen allerlei spullen in bijvoorbeeld rieten manden of Curver-bakken kunnen opbergen, maar veel verder gaat dan dat. Ze heeft immers een heel eigen Kon-Mari-methode ontwikkeld. Wat kort door de bocht gezegd komt die erop neer dat je alles waarvan je niet vrolijk wordt gewoon wegdoet. Een ander aspect van de Kon-Mari- methode, is dat alle spullen in je huis de ruimte én een vaste plek moeten hebben.  Een huis zou in de basis rustig moeten zijn, zodat je alle ruimte hebt om na te kunnen denken en je niet afgeleid wordt.  

Ook voor werk?

Marie Kondo is in ieder geval een wereldwijde hit. Als je op Twitter of Instagram onder #mariekondo of #konmari kijkt, zie je honderden foto’s voorbij komen van mensen die hun huis aan het opruimen zijn. Haar methode lijkt zo aanstekelijk te werken, dat diverse aanhangers ze ook al “vertaald” hebben naar de werkvloer.  Net zoals je je voor kleren, schoenen of boeken moet afvragen of ze je wel nog plezier of een “vonk” bezorgen, moet je dat volgens hen ook doen voor de rol die je in je organisatie vervult.  Geeft die je geen vonk meer, dan is het tijd om andere horizonten te gaan verkennen. En net zoals je spullen in je huis in categorieën kan onderverdelen, kan je ook al je taken in verschillende vakjes steken en je afvragen of ze echt nodig zijn om je rol op het werk in te vullen, zoals van jou wordt verlangd. Dat kan bijvoorbeeld aan het licht brengen dat je te vaak in kopie staat van mails waar je echt niets mee kan doen, behalve tijd verspelen bij de vraag of je ze dadelijk of pas later zal wissen. En net zoals Marie Kondo beschrijft dat ze een positief gevoel overhoudt aan de spullen waarvan ze bij het opruimen besloten heeft om ze te houden, kan je bij het opsplitsen van je taken duidelijk nieuwe energie vinden in de zaken die bij jou een vonk doen overslaan.

Geert Degrande