In deze outfit boek je meer succes op je werk

Investeer je liever in je competenties dan in je garderobe? Fout gedacht, want succes is een totaalplaatje. Het hangt niet alleen af van je inzet en talent, maar ook van je uitstraling. Imagostyliste Annemie De Rijck verklapt hoe je je kleding kan inschakelen voor meer zakelijk succes.

Regel 1: zorg ervoor dat je zakelijke outfit past bij je persoonlijkheid

Ben je eerder een creatieve persoon, dan mag je dat gerust zichtbaar maken in je stijl. Als je bijvoorbeeld te klassieke combinaties gaat dragen, kom je anders over dan je in feite bent. Dat ‘verstoort’ de communicatie.

Annemie De Rijck:“Mensen zullen meer zelfvertrouwen uitstralen als ze hun lievelingskledij aanhebben. En mijn ervaring is dat meer zelfvertrouwen altijd leidt naar meer succes. We worden aangetrokken door mensen die goed in hun vel zitten. Hun ‘charisma’ heeft niets te maken met de perfecte maten, wel met of ze zich goed voelen in hun outfit.”

Regel 2: voeg een portie kleur toe

Op kantoor kiezen veel mensen voor ‘veilige’ combinaties van zwart, beige, blauw of bruin. Deze kleuren staan voor tijdloosheid en betrouwbaarheid in het zakenleven. Maar om geen grijze muis te worden, zou je best ook wat kleur toevoegen aan je garderobe. Durf sjaals en accessoires te dragen die je persoonlijkheid in de verf zetten.

Annemie De Rijck:“Let trouwens ook op met zwart. Dat is een moeilijke kleur voor een maatpak: het creëert afstand, zeker in combinatie met wit. Mannen kiezen daarom beter voor een blauw, grijs of bruin maatpak. Ook vrouwen kijken maar best uit voor de ‘klassieke’ zwart-wit combinatie: die kan nogal uniform-achtig overkomen. Er bestaan oneindig veel andere, boeiendere combines.”

Regel 3: laat je outfit passen bij de functie

Heb je een leidinggevende positie, dan draag je lichtjes andere kleding dan je ondergeschikten. Gaan zij bijvoorbeeld naar het werk in jeans, dan kies jij voor een geklede broek. Doe je dit niet, dan kan je problemen krijgen: anderen zullen minder makkelijk je gezag aanvaarden. Denk bijvoorbeeld aan de leraar die zich te veel kleedt als zijn leerlingen.

Annemie De Rijck:“Veel hangt ook af van de bedrijfscultuur: in sommige bedrijven draagt niemand een pak en dat kan natuurlijk ook. Maar dan moet je wel echt zeker zijn dat je in zo’n omgeving werkt. Anders geldt steeds regel nummer 4!”

Regel 4: je bent beter ‘overdressed’ dan ‘underdressed’

Het is makkelijker om snel je das of jasje uit te trekken bij een bepaalde gelegenheid, dan het omgekeerde. Mensen doen liever zaken met iemand die er verzorgd en betrouwbaar uitziet dan met een nonchalante sloddervos.

Annemie De Rijck:“Zorg dat je outfit aansluit bij de gelegenheid: op een netwerkevenement kan je iets opvallender voor de dag komen dan bij de onderhandelingen over een zakelijk contract. Bij het eerste wil je dat mensen zich jou makkelijk herinneren, terwijl je bij het tweede vooral serieus wil worden genomen. Nog een laatste, ultieme tip: kleed je niet voor de job die je momenteel hebt, maar wel voor de job die je graag wil!”

Gerlinde De Bruycker

Elke twee weken publiceert Annemie De Rijckeen nieuwe blogpost rond uitstraling, imago, persoonlijke ontwikkeling,… op www.dress4success.be.