Hoe powerthinking je werk een boost kan geven

Gedachten zijn machtig. Ze bepalen vaak of iets gaat lukken of niet. Hoe kan je met de juiste gedachten beter presteren op het werk? Vijf korte, maar krachtige tips.

1. Denk positief

Wetenschappers zijn het erover eens dat positieve denkers meer energie en enthousiasme bezitten, en zo sneller dingen gedaan krijgen. Positief denken is bovendien een airbag tegen stress, alleen maar voordelen dus. Doe eens een paar werkdagen de oefening om elke negatieve gedachte om te buigen naar een positieve: je zal al snel het verschil merken.

2. Val in herhaling

Met één keer positief denken kom je er niet. Blijf jezelf voorhouden dat je goed bent in wat je doet, dat dat grote project je zal lukken, dat je de timing zal aankunnen. Gemiddeld duurt het drie weken vooraleer je een nieuwe gewoonte aanneemt, en bij positief leren denken is dat niet anders.

3. Denk probleemoplossend

In de plaats van te lang rond het probleem zelf te draaien, zou je al bezig moeten zijn met oplossingen zoeken. Werkt de eerste oplossing niet, dan verzin je een nieuwe. En nog een nieuwe. Win desnoods advies in van collega’s of bazen, je staat er niet alleen voor. Geef niet op voor het probleem van de baan is.

4. Gun jezelf meerdere kansen

Slechts weinig topondernemers zijn rijk geworden van hun eerste idee. Bedenk dat je gerust fouten mag maken, en dat het niet abnormaal is om meerdere pogingen te ondernemen. Zo haal je een beetje de druk van de ketel en verzamel je vanzelf moed om een project tot een goed einde te brengen.

5. Richt je aandacht op de dingen die je wil bereiken

Als je een aantrekkelijk toekomstbeeld voor ogen hebt, speelt dat in op je emotionele kracht. En die is nog vele malen sterker dan je rationele power. Een snowboarder richt zijn ogen en lichaam ook op het punt waar hij heen wilt. Wie naar zijn voeten kijkt, valt.

Gerlinde De Bruycker