Hoe belangrijk is de keuze van je kleding nu voor je werk?

De kleren maken de man. Althans, dat zegt het spreekwoord. Maar hoe zit dat dan: is wat we aantrekken echt zo belangrijk voor een flitsende carrière? Het antwoord is genuanceerder dan je zou denken.

Eerst en vooral is het belangrijk in welke sector je actief bent. Werk je voor een advocatenkantoor of ben je actief als beleggingsadviseur, dan wordt doorgaans van jou verwacht dat je je wat formeler kleedt. Het plechtstatige karakter en de expertise lijken exponentieel te groeien wanneer je pak en das draagt. Terecht? Mogelijk niet, maar zo is het vestimentair nu eenmaal in bepaalde sectoren. Ook de banken- en verzekeringssector zit in hetzelfde schuitje. Te losjes gekleed lopen, wordt er niet echt op prijs gesteld. Ben je aan de slag in de modesector? Dan kan het niet gek genoeg. Dan mag je zelfs op je huissloffen (voorzien van een laagje fake fur) doorheen het kantoor lopen, geen mens die ervan opkijkt.

Je kleding bepaalt je uitstraling

Maar er is meer aan de hand. Met je kleding straal je ook een bepaalde houding en visie uit. Wil je laten zien dat je klaar bent om de hiërarchische ladder op te klimmen, dan kleed je je van meet af aan best wat formeler. Naast je uitstekende professionele vaardigheden gaat jou dat immers bestendigen in jouw profilering op de werkvloer. Houd daarbij uiteraard ook rekening wat bij je persoonlijkheid en lichamelijke karakteristieken past. Draag geen te los zittende kleding indien je eerder klein van gestalte bent, ga niet te flamboyant in kleuren en motieven wanneer je nogal robuust voor de dag komt. Kies ook steeds je kledij in functie van de gelegenheid. De uitspraak ‘dressed for the occasion’ werd immers niet voor niets uitgevonden.

Bij-effecten

Raar maar waar: kleding kan ook leuke bij-effecten hebben. Ben je eerder een stil type op de werkvloer, dan kan flamboyante kledij je wat meer naar voren brengen. Collega’s zullen dan ook sneller geneigd zijn om naar je te luisteren wanneer je wat te melden hebt. Ben je introvert en kleed je je daarenboven onopvallend dan is dat eigenlijk een uitnodiging om totaal te worden genegeerd door je collega’s. Draag je kledij op basis van kwalitatieve stoffen en/of ronkende merknamen dan gaat men jou, raar maar waar, als voornamer aanzien. Heb je een bril op je snufferd, dan krijg je gelijk een intellectueler cachet. Collega’s gaan dan automatisch denken dat je slimmer bent. Of dat werkelijk zo is, niemand die het weet. Maar de perceptie verandert duidelijk. De mens/collega is een raar beestje, zoveel is zeker.

Kleding bepaalt geluksgevoel

‘Thrive Global’ en ‘The Business of Fashionamen’ deden onderzoek bij ruim 2.700 mensen in meer dan 20 landen om uit te vissen welke impact werkkledij heeft op de werkvloer. Daaruit blijkt dat voor ruim vier op de vijf respondenten de dresscode doorheen de jaren wel is versoepeld. Dat gaat van helemaal casual tot business casual. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat bijna een op twee respondenten nooit kledij zonder mouwen draagt op de werkplek. (Verplichte) kledij kan echter ook een averechts effect op je gevoel van identiteit. Meer dan een op de twee respondenten in het onderzoek geeft aan dat de manier waarop ze zich kleden op het werk niet hun persoonlijkheid weergeeft. Kleding heeft dus duidelijk wel een impact op het professioneel geluksgevoel.

Pascal Dewulf