Hier is het goed werken!

We brengen meer tijd actief door op het werk dan thuis. Dan kunnen we het er ook maar beter goed naar onze zin hebben. We willen trots zijn op onze job, vertrouwen hebben in het management en zeker ook plezier beleven op het werk. Onlangs werden de beste werkplekken van België bekendgemaakt.

Het Great Place to Work® Institute Belgium voert, in samenwerking met Vlerick Business School, jaarlijks een onderzoek uit naar de beste werkplekken van ons land. Enerzijds worden de werknemers anoniem bevraagd over hoe ze vertrouwen, trots en collegialiteit ervaren in hun bedrijf. Daarnaast is er ook een evaluatie van het werkgeversbeleid van de organisaties.

De top 5

Op nummer 1 in de lijst prijkt schoenenwinkel Torfs (categorie meer dan 500 werknemers) en softwareontwikkelaar Easi (categorie minder dan 500 werknemers). De top vijf wordt aangevuld met IT-consultancybedrijf AE, Thuiszorg Vleminckveld, sortwarebedrijf Protime en uitzendkantoor Secretary Plus (categorie minder dan 500 werknemers) en fastfoodrestaurant McDonald’s Belgium en de uitzendkantoren Accent Jobs, Start People en Adecco (categorie meer dan 500 werknemers).

“Mensen kan je niet puppetmasteren”

HR Director Luc De Bodt van AE is enthousiast dat het bedrijf al sinds 2011 in het lijstje prijkt. “Dankzij die anonieme feedback krijgen we bij AE elk jaar een beeld van onze sterktes en – erg belangrijk – de zaken die beter kunnen. Zo kunnen we ons vizier telkens weer scherper stellen en verder bouwen aan onze toekomst. Daarom is Great Place to Work® voor ons geen beauty contest, maar een waardevolle barometer.”

“Veel managers kijken nog naar bedrijven alsof het kneedbare instanties zijn: door een command & control bril. Maar motivatie laat zich niet managen en cultuur kan je niet shapen. Mensen kan je nu eenmaal niet puppetmasteren”, besluit hij.

Enkele leuke weetjes

* Het voorbije jaar trokken 8 van de 20 organisaties op teambuilding naar het buitenland: van Ibiza tot IJsland, van Rio de Janeiro tot Nepal.

* 92% van de medewerkers van deze Best Workplaces geeft aan dat speciale gelegenheden worden gevierd in hun organisatie.

* 50% van de Best Workplaces voorzien hun medewerkers van een gezonde lunch.

* Bij 14 van deze 20 organisaties speelden de eigen medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf de hoofdrol in de rekruteringscampagne.

Mieke Vercruijsse/foto AE