De zes van… de gezinshulp

In de rubriek ‘De zes van…’ polst Streekpersoneel.be naar de drie ergernissen en de drie zegeningen van verschillende beroepen. Zo heeft de boekhouder een hekel aan de schoendoos vol verfrommelde facturen, kan de schoolmeester enorm trots zijn als die ene leerling de rekensom eindelijk snapt en heeft de postbode een hekel aan stortbuien net voor de laatste bocht van zijn route.

ID-Kit

Naam: Patricia Eeraerts

Woonplaats: Willebroek

Leeftijd: 48 jaar

Opleiding: kantoor -verkoop

Beroep: gezinshulp

Bedrijf: OTV Willebroek, een onafhankelijke thuiszorgorganisatie

“Ik werk sinds 2006 als gezinshulp. Wekelijks kom ik bij verschillende gezinnen over de vloer om huishoudelijke taken als schoonmaken, strijken,… uit te voeren.”

Mijn drie ergernissen:

  • Ik doe mijn job erg graag, dus ik heb eigenlijk weinig tot geen ergernissen. Ik sta elke werkdag zonder tegenzin op omdat alle dagen anders zijn: ik heb veel variatie in mijn job.
  • Er zijn niet echt karweitjes waar ik tegenop zie. Als ik dan toch iets moet opnoemen, dan misschien het schoonmaken van de WC. Maar het moet nu eenmaal gebeuren.
  • Jammer genoeg zijn er soms trieste verhalen. Bij sommige gezinnen kom ik al jaren over de vloer. Je maakt ziektes en sterfgevallen mee. Ik probeer dan steeds een luisterend oor te bieden. Ook eenzame ouderen rekenen op mijn komst. Zo is er een dame van negentig jaar die elke week aan de deur op mij staat te wachten.

Mijn drie zegeningen:

  • Ik hou van sociaal contact en dat is iets wat ik in mijn job elke dag kan vinden. Ik maak graag tijd voor een babbeltje.
  • Ik heb een goede band met mijn klanten. In sommige gezinnen kom ik al lang: ik heb de kinderen geboren zien worden en opgroeien. Ik voel me deel van het gezin. Ook ouderen mensen zien me graag komen. Ze hechten veel belang aan mijn komst. Voor hen is dit jammer genoeg soms het weinige sociaal contact dat ze hebben. Een schoon huis is dan even belangrijk als een luisterend oor.
  • Ik haal veel voldoening uit mijn werk. De deur van één van mijn klanten achter me dichttrekken en weten dat alles proper blinkt. Ik ben trots op wat ik doe en ervaar veel dankbaarheid van mijn klanten. Als ik zie dat ze genieten van een schoon huis, maakt dat mijn dag.

Eveline Janssens