De twee vragen die je jezelf moet stellen om elke dag productief te zijn

Gepost op 09/08/2017

Heb jij ook het gevoel dat je je sommige dagen ’s avonds fier terugkijkt op wat je allemaal hebt gepresteerd terwijl je je op andere dagen afvraagt wat je nu eigenlijk de hele dag eigenlijk hebt gedaan? Dat die dag is voorbijgevlogen zonder dat je productief bent geweest? In dat geval is het misschien tijd om je eens wat vragen te stellen over de structuur van je werkdag en over de manier waarop je op zo’n dag echt wel wat werk kan verzetten. Specialisten zijn het erover eens dat twee vragen je helpen om je productiviteit flink op te krikken: “Wat is nu op dit eigenste moment het belangrijkste?” en “Waarin heb ik echt zin?”

Prioriteiten stellen

Ga het voor jezelf maar na: de dagen dat je echt het gevoel hebt erg productief te zijn geweest, zijn uitzondering dagen waarop je taken hebt afgewerkt die op dat ogenblik erg belangrijk waren. In je takenpakket is natuurlijk alles belangrijk, maar door lijstjes te maken met wat nu het belangrijkste is – neen wellicht niet die mail beantwoorden of een beetje contacten leggen op social media, maar wel eindelijke een datum vastleggen voor een afspraak met een klant die je al lang probeert te benaderen – kan je je werkdag beter indelen en zal je minder snel geneigd zijn je tijd te besteden aan opdrachten die ook belangrijk zijn, maar in wezen wel wat kunnen wachten. Denk aan wat echt impact heeft, aan zaken waarmee je je leidinggevende echt kan verbazen, aan taken die aantoonbaar geld opbrengen voor je werkgever of voor jezelf als je als zelfstandige aan de slag bent.

De flow volgen

De tweede vraag die je productiviteit omhoog kan stuwen is “waar heb ik op dit moment echt zin in?”. In alle jobs zitten deeltjes van werk. Als verkoper moet je bijvoorbeeld ook informatie verzamelen over de concurrentie, leads proberen te krijgen, offertes maken, enzovoort.  Je zal je productiviteit behoorlijk kunnen opkrikken als je als het ware in “batches” werkt en niet steeds van de ene deeltaak naar de andere overschakelt. Bijvoorbeeld eens een hele dag uittrekken om te kijken wat trendwatchers over jouw sector voorspellen, of een hele dag niets anders doen dan verkoopargumenten voor verschillende doelgroepen op een rij zetten. Als je in een bepaalde flow bent met een deeltaak, is het niet aangewezen daar snel weer uit te stappen om je weer aan een andere deeltaak te wijden.

Door prioriteiten te stellen en te proberen in het momentum te blijven, kan je je productiviteit zeker naar een hoger niveau tillen.

Geert Degrande