Bekende merken zoeken ondernemers

Gepost op 13/04/2018

23 bekende winkelketens zijn op zoek naar lokale ondernemers uit Vlaanderen en Brussel om hun commercieel netwerk te versterken. Om geïnteresseerden te informeren over concrete samenwerkingsmogelijkheden, komen ze zich tussen 26 april en 7 juni in Leuven, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Brussel voorstellen tijdens Franchise on Tour.

Veel mensen voelen vandaag de ondernemersmicrobe kriebelen maar aarzelen nog te vaak om een eigen zaak op te starten bij gebrek aan ondersteuning of knowhow. Franchising of een verwante ondernemingsvorm kan voor hen een oplossing zijn. Het geeft hen namelijk de kans om zich onder de vleugels van een ervaren merk te lanceren.

Win-win voor franchisegever en -nemer

Trends en Streekpersoneel brachten in heel Vlaanderen 23 franchisegevers en commerciële netwerken samen die op zoek zijn naar gedreven entrepreneurs. Tijdens de roadtour Franchise on Tour willen ze, samen met experts van Franchise.be, advocatenkantoor De Bock & Baluwé en PwC Business Services (Handson & Partners) informatie geven over concrete mogelijkheden.

“Franchising is een manier om de beproefde aanpak van bekende merken te koppelen aan de knowhow van lokale ondernemers”, zegt Peter Van Rooy van de financiële dienstverlener PwC Business Services (Handson & Partners). “Voor de franchisenemer is het grote voordeel dat hij in een bestaand concept stapt. Het marktonderzoek is al gebeurd, de goede locaties werden uitgestippeld door specialisten, veel kosten worden gedeeld en groepsaankopen maken de kostenstructuur lichter.”

Extra troeven

“Zowel franchisegever als franchisenemer werken voor eigen rekening maar de franchisenemer geniet van het netwerk en de brede naamsbekendheid van een bekend merk”, aldus Nick Boury van Franchise.be. “Hij behoudt daarbij zijn persoonlijke inbreng en kan onder meer zijn kennis van de lokale markt als troef uitspelen.  Ondertussen heeft de franchisenemer toegang tot de technologische innovaties van sterke merken en tot een reeks professionals die bereid zijn hun expertise te delen via opleidingen, hulp en advies.”

Kies de juiste samenwerkingsvorm

Franchising is echter geen instapklaar model. “Het is als ondernemer zaak om een samenwerkingsvorm aan te gaan die best bij je past”, aldus Koen De Bock van advocatenkantoor De Bock & Baluwé. “De manier waarop de samenwerking tot stand komt, kan heel verschillende vormen aannemen. Om frustraties te vermijden, is het als kandidaat franchisenemer of tussenpersoon onontbeerlijk om vooraf goed te weten onder welk statuut je aan de slag zal gaan.”

Zes locaties

Alle facetten van franchising komen aan bod tijdens Franchise on Tour. Die houdt, telkens tussen 13 en 19u, halt in Leuven (26 april, De Hoorn, Sluisstraat 79), Antwerpen (3 mei, Horta, Hopland 2), Brugge (15 mei, Oud Sint-Jan, Zonnekemeers), Gent (24 mei, Administratief Centrum Zuid, Woodrow Wilsonplein 2), Hasselt (31 mei, Corda Campus, Kempische Steenweg 293) en Brussel (7 juni, Roularta Media Group Zellik, Researchpark 120). Na een introductie gaan experten dieper in op deelaspecten van franchising en commerciële netwerken. Nadien is er tijd voor speeddatingsessies met de vertegenwoordigers van de aanwezige merken die concrete plannen hebben. Per locatie kunnen de merken verschillen.

Inschrijven en extra info over het programma op www.franchiseontour.be