Baas, betaal jij de boete even?

De Lijn heeft het aan de stok met zijn chauffeurs. De vervoersmaatschappij wil snelheidsboetes vaker doorschuiven naar de chauffeur in kwestie. Tot nu toe konden buschauffeurs rekenen op een financiële tussenkomst van hun werkgever. Mag dat eigenlijk wel? Mag de baas jouw verkeersboete betalen?

Als je een verkeersovertreding begaat met een firmawagen, dan ligt het voor de hand dat de boete bij je baas belandt. De nummerplaat staat immers op de naam van de werkgever. Een gênante situatie en niet echt bevorderlijk voor je reputatie als chauffeur. Maar moet je baas het geld ook op tafel leggen?

Jij bent aansprakelijk

Hoewel je de auto van het bedrijf gebruikt, blijf je als werknemer in bijna alle omstandigheden aansprakelijk voor de verkeersovertredingen die je begaat. In de meeste gevallen zijn de spelregels tussen bedrijf en werknemers ook vooraf vastgelegd in het arbeidsreglement of in een speciale car policy.

De vraag of een overtreding al dan niet tijdens de werkuren gebeurde, doet zelden ter zake. Boetes moeten door de overtreder zelf betaald worden, en meestal zal je baas de rekening zonder meer naar jou doorschuiven. Een andere mogelijkheid is dat hij ze zelf betaalt, maar het totale bedrag van je terugeist of – na jouw akkoord – het bedrag inhoudt op je loon. Er bestaat wel een uitzondering op de algemene regel. Als je kan bewijzen dat je baas je heeft gedwongen om te hard te rijden en je daardoor geflitst bent, dan zal hij zelf de boete moeten ophoesten.

33,3% solidariteitstaks

Dat alles neemt niet weg dat de werkgever je boete altijd mág betalen, maar in dat geval moet hij er ook nog eens 33,3% solidariteitstaks bij betalen, omdat zijn grootmoedigheid door de fiscus wordt beschouwd als een vorm van extra loon. Tenzij hij dus het hele jaar in Spanje woont en enkel in december met zijn stoomboot naar Belgenland komt, zal je toch zelf op de blaren moeten zitten.

Manu Sinjan