7 voorwaarden voor een succesvolle flexdesk cultuur

Een mens kan vandaag geen kantoor meer binnenlopen of komt terecht in een flexdesk omgeving zoals dat dan heet. Flex-wat? Jawel, een flexdesk waarbij je bureau en werkruimte elke dag op een andere plek kunnen zijn. De hamvraag: hoe kan zo’n flexdesk omgeving echt succesvol zijn ?

1. Recht op kantoorgeluk

Een goede flexdesk cultuur is gebouwd op het feit dat iedereen de mogelijkheid heeft om een leuk plekje te bemachtigen. Indien vroege vogels of de big shots altijd met de beste plekjes gaan lopen dan is dat al een voorwaarde voor mislukking. Iedereen die binnen een flexdesk cultuur meedraait, heeft recht op hetzelfde stukje kantoorgeluk.

2. Toegang tot alle flexdesk infrastructuur

In een flexdesk cultuur mag absoluut geen onderscheid bestaan. Bijvoorbeeld: vergaderzalen die enkel voor het middenkader zijn bestemd, een aparte koffieruimte voor het management, … Elke uiting van professionele rangorde is dodelijk voor een goed functionerende flexdesk omgeving.

3. Een breed verhaal

Flexdesken betekent niet enkel dat je elke dag een ander bureau mag kiezen maar ook dat je bijvoorbeeld één dag vanaf thuis zou moeten kunnen werken of ook een dag in een satellietkantoor kan doorbrengen wanneer het fileleed op de Belgische wegen weer eens ondraaglijk wordt.

4. Je baas moet het ook leuk vinden

Met zo’n flexdesk insteek ben je als medewerker vaak ook een stuk minder zichtbaar. Bazen van het traditionele pluimage durven daar al eens problemen mee hebben. Goed nieuws: dat is vooral hun probleem, niet het jouwe. Zij moeten hun management vaardigheden dan maar upgraden naar een objectief georiënteerde aansturing/coaching van hun teams.

5. Geen opgelegd nummer

Flexdesken/flexwerken mag geen opgelegd nummer worden, anders bekoelt het enthousiasme al snel. Sommige medewerkers voelen zich immers als een vis in het water met die flexdesk cultuur terwijl anderen behoefte hebben aan structuur en een zekere dagelijkse routine. Als succesvol bedrijf moet je beide groepen kunnen faciliteren.

6. Te open is niet goed

Werk verzetten vraagt vaak heel wat concentratie. Flexdesks/flexwerken gaat vaak gepaard met een landschapskantoor waar je iedereen constant kan zien en horen. Voor routinetaken kan dat geen probleem zijn maar voor gespecialiseerde opdrachten wordt die insteek al snel een pest. Een succesvolle flexdesk/flexwerk omgeving staat of valt dus ook met de fysieke vormgeving van het project. Zorg voor open plekjes, gescheiden compartimenten en/of laat medewerkers bijvoorbeeld naar eigen keuze een dagje thuis werken wanneer ze zich echt moeten concentreren op specifieke taken.

7. Kernactiviteit is cruciaal

Flexdesken/flexwerken is vooral populair in de creatieve industrie. Ben je echter aan de slag in bijvoorbeeld een groot advocatenkantoor waar klanten doorgaans privacy nodig hebben, dan wordt zo’n flexdesk/flexwerk filosofie al snel een bottleneck voor de productiviteit.

Pascal Dewulf