7 tips om niet langer te klagen op het werk

Gepost op 12/01/2018

Op maandag 15 januari 2018 start de campagne ’30 dagen zonder klagen’. Geef jij alvast het goede voorbeeld op de werkvloer met deze 7 tips, aangereikt door Hays Belgium.

1. Focus op je doelen

Ooit begon je met heel veel enthousiasme aan je job. Langzaam sloop de routine mogelijk echter naar binnen en ging je je doelen uit het oog verliezen. Denk er echter over na wat initieel je objectieven waren in je job en hoe je die weer nieuw leven kan inblazen. Probeer in je hoofd het enthousiasme terug te vinden dat je vroeger had. It's just a state of mind. Vergeet daarbij alle vooroordelen.

 

2. Je bent goed bezig

Jezelf even een schouderklopje geven, kan echt geen kwaad. Sterker nog: vaak vergeet je doorheen de jaren wat je wel allemaal hebt bijgeleerd en hoe je bent gegroeid in je job. Je competentieniveau ligt vandaag gegarandeerd een stuk hoger dan toen je er ooit aan begon. Alleen dat is al een dikke thumbs up waard voor jou.

 

3. Mik hoger

Wanneer je je job kan uitoefenen met je ogen dicht dan moet je niet blijven verdergaan op hetzelfde niveau. Hogerop klimmen of meer verantwoordelijkheid krijgen, is als een frisse douche voor jezelf. Je wordt intellectueel opnieuw uitgedaagd en dat maakt je weer scherp. Je baas zal je alvast bewonderen voor je ondernemingszin.

 

4. Gooi je routine om

Elke dag aan hetzelfde bureau, elke dag dezelfde boterhammendoos met daarin boterhammen met hetzelfde beleg: een mens wordt er niet bepaald vrolijker van en op de duur raak je afgestompt. Wanneer je dan het roer niet snel omgooit, krijg je bovendien een afkeer van je werk. Ga niet zover. Breng daarentegen afwisseling in de zaak. Ontbijt eens om de hoek bij je werk, maak 's middags even een wandeling of bel tijdens je lunch eens onverwacht iemand op. Kortom, doe dingen die je weer dat aha-gevoel bezorgen.

 

5. Zoek een mentor

Alleen red je het maar zelden op de werkvloer. In tijden waarin je professioneel misschien een dipje ondervindt, kan het echt helpen om een mentor bij jou te hebben die jou inspireert en die opnieuw structuur en richting geeft aan je carrièrepad. Ook kan hij of zij jou in contact brengen met relevante professionals waar je je kennis terug kan aanscherpen.

 

6. Stop met negativiteit

Met negatieve gedachten schiet je heus niets op. Te veel kritische gedachten brengen je bovendien snel in een negatieve spiraal terecht. In de wetenschap noemen ze dit soort gedachtepatronen ook al eens Automatic Negative Thoughts (ANTs). Die zijn doorgaans destructief van aard. Vervang de ANTs door positieve gedachten en je zal snel je zelfvertrouwen en goed humeur weer terug winnen.

 

7. Leer dingen bij

Het kan enorm goed doen voor je mentale gezondheid om dingen bij te leren. Door meer competenties te verwerven, bouw je niet alleen aan jouw cv, maar ook aan jezelf als mens. Voor jezelf is het alvast een enorme morele oppepper. Het geeft je geheid een blijer, sterker en zelfverzekerder gevoel.

Pascal Dewulf