7 beslissingen die ook jij mogelijk iedere dag neemt op kantoor (en die je productiviteit niet altijd ten goede komen)

Op de werkplek neem ook jij iedere dag weer beslissingen. Of die altijd even goed zijn voor je productiviteit? Wij geven jou alvast zeven beslissingen mee die misschien niet altijd het gewenste effect hebben.

1. De makkelijkste dingen eerst doen

Schrijver Mark Twain zei ooit: “Wanneer het eerste wat je ’s morgens doet, een levende kikker opeten is dan zal de rest van de dag er je in principe niets ergers overkomen.” Figuurlijk natuurlijk, maar onderzoek leert wel dat je wilskracht doorheen de dag er op achteruit gaat. Je kan dus best met de moeilijkste dingen eerst beginnen.

2. Constant je e-mails checken

De lokroep van je mailbox (vooral dan op je smartphone) kan soms onweerstaanbaar zijn. Toch blijkt dat switchen tussen verschillende taken er doorgaans voor zorgt dat de taken in kwestie vaak tot 40% langer kunnen duren. Overtuigend genoeg om voortaan niet om de vijf minuten je e-mails te checken?

3. De hele dag op je stoel blijven zitten

Een zittend beroep geeft je uiteraard niet veel bewegingsvrijheid. Dat wil echter niet zeggen dat je aan jouw kantoorstoel gekluisterd moet blijven. Uit een publicatie van de ‘Journal of the American Heart Association’ blijkt dat mensen die per dag op kantoor er in slagen een halfuurtje beweging te krijgen op lange termijn een stuk gezonder voor de dag komen dan zij die dat niet doen.

4. Langdurig naar je scherm zitten staren

Uiteraard kan je niet zonder naar je scherm te kijken, maar uren aan een stuk is echt niet bevorderlijk voor je ogen. Respecteer de 20-5-20 regel. Kijk iedere twintig minuten naar iets dat vijf meter van jou vandaan is gedurende 20 seconden. Je ogen zullen er jou dankbaar voor zijn.

5. Naar muziek luisteren terwijl je werkt

Misschien lijkt het dat je meer gefocust bent op je werk wanneer je naar muziek luistert, maar in realiteit is dat doorgaans niet het geval. Al zeker niet wanneer je werk doet dat om opperste concentratie vraagt. Je kan dat beter een tiental minuutjes ervoor doen. Voor repetitief werk zou een streepje muziek dan wel weer bevorderlijk zijn.

6. Privéproblemen proberen uit te klaren

Het is al zo vaak gezegd, maar hou je werk en je privé gescheiden. Tijdens de dag heen en weer mailen om akkefietjes op te lossen of een paar keer bellen om een netelige situatie te ontmijnen: het moet niet gezegd dat dit tijd is dat van je werkrooster afgaat. Klaar als een klontje. Hou obstakels in huiselijke sferen dan ook voor na de werkuren, hoe moeilijk dat ook is. Beter nog: probeer het ’s morgens uit te praten vóór je naar het werk vertrekt.

7. Laat naar bed gaan

Uitstellen om op tijd naar bed te gaan, kan nadelige gevolgen hebben voor de werkdag die daarop volgt. Er kunnen veel redenen zijn: een spannende soap, nog wat modderen op je smartphone, … Vermijd die dingen minstens een uurtje voor je naar bed gaat. Naar bed gaan vraagt mentale voorbereiding. Kies een bedritueel: een warm bad, een kop chocolademelk, ….

Pascal Dewulf