6 redenen waarom jouw businesskaartje niet opvalt

Gepost op 15/07/2019

Je businesskaartje is een beetje als je professioneel uithangbord. Je moet het altijd bij je hebben. Bovendien moet het ook een blijvende indruk nalaten wanneer je het aan iemand overhandigt. Soms lukt dat, soms ook niet. Dit zijn alvast 6 redenen waarom jouw businesskaartje misschien weinig indruk maakt.

 

1. Het is een pluimgewicht

Je zou het niet vermoeden, maar gewicht is belangrijk, ook wanneer het op businesskaartjes aankomt. Bespaar dus zeker niet op de papierdikte. Heb je ook al ooit zo'n miezerig, flinterdun visitekaartje in je handen geduwd gekregen? Dan weet je hoe onprofessioneel dat kan voelen. Zoek dan ook niet naar deals met het meest aantal visitekaartjes voor het minste geld, maar ga voor stevigheid en kwaliteit. Wees ook bereid om daar wat meer voor te betalen.

 

2. Maak het persoonlijk

Ga niet voor het oerklassieke witte businesskaartje met daarop een minuscuul logo en je contactgegevens. Heb geen angst om er een leuke foto van jezelf op te zetten. Mensen hebben de neiging om in een stapel businesskaartjes naar dat kaartje te grijpen waarop iemand staat afgebeeld. Kom dus uit die zakelijke anonimiteit en laat jezelf aan de wereld zien. Vraag aan een vriend of kennis om een leuke foto van jou te maken. Iedereen kan wel op de één of andere manier leuk ogen op een foto. Bottom line: we leven in een visueel tijdperk waar foto's erg belangrijk zijn.

 

3. Wees creatief

Een simpel kaartje met daarop je contactgegevens zonder meer? Dat is het ultieme bewijs van creatieve armoede. Afhankelijk van de sector waarin je vertoeft, zal men er meer of minder aanstoot aan nemen. Zit je echter in een creatieve business, dan is een klassiek wit kaartje not done. Tenzij je natuurlijk extra veel witruimte voorziet en je contactgegevens heel minimalistisch op het kaartje staan vermeld. Dan krijgt het weer net dat ietsje anders dan anders.

 

4. Speel met het formaat

Nog zo’n aandachtstrekker voor een geslaagd businesskaartje: een afwijkend formaat. Het standaardformaat voor visitekaartjes is doorgaans 8,5cm bij 5,5 cm. Een rechthoekje dus. Dat is een gemakkelijk formaat, een beetje als een bankkaart. Alhoewel daar iets valt voor te zeggen, kan een ander formaat ervoor zorgen dat je businesskaartje gaat opvallen tussen de rest. Met een ander formaat bedoelen we niet enkel de afmetingen maar ook bijvoorbeeld de vorm. Ga misschien eens voor een vierkant of cirkelvormig kaartje. In de stapel businesskaartjes die op heel wat werkplekken liggen, zal het zeker meer opvallen.

 

5. Vergeet het businesskaartje

Wie heeft ooit gezegd dat je je contactgegevens op een kaartje moet drukken? Vergeet dat kartonnetje en overweeg om je contactgegevens te printen op een handige gadget zoals een pen of een usb-stick waarop je tegelijkertijd nog een coole presentatie van je bedrijf zet. Een pen of usb ligt wel altijd ergens in het rond op een werkplek. Je zal dus zeker voortleven in de herinnering.


6. Ga digitaal

Waarom moet je eigenlijk nog een fysiek businesskaartje hebben? Vandaag heb je tal van mogelijkheden om je naamkaartje ook digitaal door te geven. Er zijn zelfs apps die je naamkaartje doorsturen naar de smartphone van je bestemmeling waar het zich vervolgens helemaal autonoom nestelt in de contactgegevens met jouw foto incluis.

Pascal Dewulf