3 redenen waarom relaties en seks op het werk toenemen

Gepost op 12/02/2018

Met Valentijn in aantocht gaat er onvermijdelijk ook weer veel aandacht naar romances op het werk. Hoe ga je daar als werknemer mee om? Hoe gaan werkgevers er mee om? Zijn ze aanleiding voor echtscheidingen? Of juist het begin van een eeuwigdurende liefde zoals bij topindustrieel Willy Naessens en zijn onafscheidelijke Marie-Jeanne?

Eén ding staat vast: het kan bijna niet anders of het aantal realties op het werk zal blijven toenemen. Specialisten zien daar verschillende verklaringen voor. Wij zetten er alvast drie op een rijtje.

Andere tijden

Vroeger leerden mensen hun partner kennen via de kerk en via het verenigingsleven. Nu leert 1 op de 3 mensen hun partner kennen op of via het werk, en dit ondanks het feit dat mensen steeds vaker ook thuis werken. Want er zijn ook een pak andere werkrelaties dan vroeger, onder andere met meer contacten in projectteams.

Hogere werkdruk doet stoom aflaten

Hoe men het ook draait of keert, de werkdruk ligt een pak hoger dan vroeger. Klanten die gewoon zijn om 24 uur op 24 alle informatie die ze willen op het scherm van hun smartphone te toveren, willen dat ook organisaties hen stante pede op hun wenken bedienen. Die hogere werkdruk zorgt ook voor meer behoefte om stoom af te laten. En dat gebeurt tijdens happy hours, teambuildings en op anderee momenten, waarop de drempel om met elkaar iets te beginnen lager ligt dan vroeger.

Het “framily”-syndroom

In tijden van nepnieuws zijn veel bakens van zekerheid weggevallen. Mensen zoeken, omdat ze op zo’n beetje alle vlakken geconfronteerd worden met onzekerheid, vooral steun bij “framily”: familie en vrienden die ze nog echt kunnen vertrouwen. In toenemende mate zijn dat ook vrienden van het werk die hen bij grote problemen een luisterend oor en een troostende schouder aanbieden. En dan kan van het één wel gemakkelijker het ander komen.

Professiobneel gedrag

Voor werkgevers kunnen romances tussen medewerkers – al dan niet naast hun reguliere partnerleven – behoorlijk vervelend zijn,  maar geen enkele werkgever mag ze verbieden. Wel kunnen werkgevers aangeven dat de relatie geen aanleiding mag zijn tot niet-professioneel gedrag: het geeft geen pas om tijdens de werkuren voortdurend aan elkaar te zitten friemelen, laat staan dat het verantwoord is om even een vluggertje te hebben op het kopieerapparaat, want dat is natuurlijk ook een inbreuk op de goede zeden en kan wel dadelijk tot ontslag leiden.  

Geert Degrande